X
تبلیغات
گروه جغرافیای ناحیه 3 اهواز

گروه جغرافیای ناحیه 3 اهواز

سال نو می شود...

سال نو مي شود.                      

                                

زمين نفسي دوباره مي كشد.

برگ ها به رنگ در مي آيند و گل ها لبخند مي زند و پرنده هاي خسته بر مي گردند و دراين رويش سبز

دوباره...من...تو...ما...كجا ايستاده اييم.سهم ما چيست؟..نقش ما چيست؟...پيوند ما در دوباره شدن با

كيست؟...زمين سلامت مي كنيم و ابرها درودتان باد و ...سال نو مبارك ...

                                                                                 چون هميشه اميدوار

                                                                                                              و

                                                                                            سال نو مبارك...

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هشتم اسفند 1390ساعت 22:50  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

همکارم سلام

همکارم سلام

 

..... بالاخره پس از ماهها تلاش والتماس به این وآن از آقای جودکی گرفته تا التماس به بعضی از همکاران آقاودبیران گروهمان، حتی گروه تاریخ وشیمی و زمین و.... به لطف وقوت الهی، دست وپا شکسته، نالان وافتان با خواهش وتمنا ی پیوسته ومداوم ،تونستیم وبلاگی به اسم گروه خودمان به ثبت  برسونیم .چه بسا از این طریق دیوار بین ما وبعضی از همکاران شکسته وارتباط ماو شما پیوسته تر بشه  و سرعت عمل بیشتری رو  از نظر انتقاد  وپیشنهادجهت بهبود کیفیت آموزشی درس  شیرین جغرافیا داشته باشیم.

+ نوشته شده در  یکشنبه نوزدهم دی 1389ساعت 7:36  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

بارم بندی کتاب استان شناسی در مدارس فنی و حرفه ای

   در ادامه ی مطلب ببینید.
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم آذر 1389ساعت 21:28  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

نفرات برتر مسابقه علمی جغرافیا ی 2

اسامی نفرات برتر مسابقه علمی به شرح ذیل می باشد :

ردیف

نام ونام خانوادگی  امتیاز رتبه نام آموزشگاه نام دبیر
۱ معصومه  دریس زائری ۳۳ اول پروین اعتصامی خانم حسینی مرعشی
۲ فاطمه  نعومی  ۳۲ دوم عترت ۱ خانم طالبی
۳ فاطمه  عموری ۳۱ سوم عترت ۲ خانم طالبی
۴ زینب   صالحی ۳۱ سوم ایران خانم پشمی زاده
۵ ویدا   داراب پور ۳۱ سوم ایمان خانم بانمازون
۶ شیدا   سیدی ۳۱ سوم پروین اعتصامی خانم حسینی مرعشی
۷ رضا   حیدری ۳۱ سوم شهید بنی طرفی آقای طالب زاده
۸ علی   یوسف مطور ۳۱ سوم شهید بنی طرفی آقای طالب زاده

با تقدیر وتشکر از کلیه همکارانی که ما را در برگزاری ،طراحی سئوالات آزمون و........ همراهی نمودند .

+ نوشته شده در  شنبه شانزدهم اردیبهشت 1391ساعت 22:18  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

اعلام نفر برگزیده مسابقه علمی دبیران

همکار گرامی :

خانم سروجهان محسنی   ( دبیرستان حضرت خدیجه اهواز )

موفقیت شما را در کسب  عنوان  نفر برگزیده مسابقه علمی دبیران جغرافیا با موضوع " کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستایی " تبریک می گوییم . امید است همواره موفق و پایدار باشید .   

+ نوشته شده در  سه شنبه پنجم اردیبهشت 1391ساعت 22:41  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

پاسخ سوالات ودرج اسامی نفرات برتر آزمون علمی جغرافیا 2

گروه الف

ردیف آ ب ج د ردیف آ ب ج د
۱ * ۲۱ *
۲ * ۲۲ *
۳ * ۲۳ *
۴ * ۲۴ *
۵ * ۲۵ *
۶ * ۲۶ *
۷ * ۲۷ *
۸ * ۲۸ *
۹ * ۲۹ *
۱۰ * ۳۰ *
۱۱ * ۳۱ *
۱۲ * ۳۲ *
۱۳ * ۳۳ *
۱۴ * ۳۴ *
۱۵ * ۳۵ *
۱۶ * ۳۶ *
۱۷ * ۳۷ *
۱۸ * ۳۸ *
۱۹ * ۳۹ *
۲۰ * ۴۰ *

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه پنجم اردیبهشت 1391ساعت 22:20  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

فلات قاره چیست ؟


در کنار قاره‌ها منطقه‌ای با شیب کم وجود دارد که به آن فلات قاره گفته می‌شود. فلات قاره ممکن است وسیع باشد، مانند تمام دریای شمال یا بر عکس کم وسعت باشد، مانند وقتی که سلسله جبال ساحلی وجود داشته باشد (سواحل الجزایر ، سواحل اقیانوس کبیر در قاره آمریکا). فلات قاره قلمرو دریاهای کنار قاره‌ای (Epi Continen tal) است و باشیب کم در حکم دنباله خشکی به حساب می‌آید. این منطقه محل رسوبات نریتیک است که در آن رسوبهای مختلف مخصوصا از منشا تخریبی کم و بیش درشت یا رسوبات آلی (به عنوان مثال مرجانها) ممکن است وسعت بیشتری داشته باشند.


مشخصات فلات قاره
گاهی وسعت فلات قاره خیلی زیاد است. مثلا فلات قاره‌ای که در دریای شمال قرار دارد، 1000 کیلومتر وسعت دارد و بین نروژ واکس (در شمال انگلستان) کشیده شده است. کف فلات قاره نامنظم است و در آن برجستگیهایی دیده می‌شود که تغییرات عمق در آن ناچیز است (به عنوان مثال در دریای شمال سطح فلات قاره توپوگرافی یخچالی دارد). در سطح فلات قاره غالبا شبکه آبرسانی واقعی قابل مشاهده است که دنباله جریانهای آب سطحی امروزی است و دارای مئاندر ، مصب ، پدیده تعرف و دره‌های تنگ اپی ژنتیک است. مانند رودخانه‌ای که در حوالی سن تردیه (جنوب فرانسه) یک سد گرانیتی را قطع می‌کند و مورفولوژی آن کاملا خشکی بوده ، به هیچ وجه دریایی نیست.

ماهیت فلات قاره
فلات قاره را بعضیها به عقب نشینی ساحل (فلات تخریب یافته) و بعضی دیگر به اشغال ممتد رسوباتی که ذرات بیش از بیش به طرف پهنه دریا ریزتر می‌شود، نسبت داده‌اند. در حقیقت فلات قاره قسمتی از خشکی است که به زیر آب رفته است. چون نه فقط شبکه رودخانه‌ای آن را تایید می‌کند، بلکه وجود کارستها با لاپیزها در اعماق آهکی این فلات نیز این حقیقت که فلات قاره بخشی از خشکی می‌باشد، را تائید می‌ک

ارسالی از خانم توکلی

+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم فروردین 1391ساعت 10:16  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

علل انتقاد به انتقال آب کارون

+ نوشته شده در  یکشنبه ششم فروردین 1391ساعت 17:31  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

مقاله ی پیامدهای ناشی از انتقال آب از سر شاخه های کارون

+ نوشته شده در  یکشنبه ششم فروردین 1391ساعت 16:24  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

تصاویر بازدید از کارخانه کشت و صنعت امیرکبیر






+ نوشته شده در  یکشنبه ششم فروردین 1391ساعت 14:7  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

چگونگی ارسال مقالات و مطالب علمی جهت چاپ در دو فصلنامه آموزه های جغرافیایی دبیر خانه راهبری کشوری در

    موضوعات مقالات :

1/6 – معرفی شیوه های نوین ارزشیابی

2/6 – تولید و معرفی نرم افزارهای روشهای تدریس فعال با بهره گیری از ICT .

3/6 – طرح درس نویسی با محوریت بهره گیری از ICT .

4/6 – چگونگی تدوین سئوالات مفهومی و استاندارد .

5/6 – طراحی یک نمونه سئوال مفهومی و استاندارد از کتاب جغرافیا (1) .

6/6 – اخبار جغرافیایی ( جهان – ایران – استان )

7/6 – پژوهش های جغرافیایی

 8/6- تبادل تجربیات موفق دبیران در این زمینه در سراسر کشور

– مقاله باید دارای چکیده ، مقدمه و کلیدواژه باشد .

– مقالات در Word 2003 و با فونت 14B Lotus   تایپ شود .

-  برای ارتقاء کیفی چاپ ، اصل نقشه ها و تصاویر ارسال شود و یا کپی های واضح همراه مقاله باشد .

 

-   درج پست الکترونیکی مولف یا مترجم مقالات ذیل نام پدید آورنده ضروری است .

 

-   زیرنویس ها و منابع باید کامل و شامل نام اثر ، نام نویسنده ، نام مترجم ، محل نشر ، ناشر و شماره ی صفحه ی مورد استفاده باشد

+ نوشته شده در  جمعه پنجم اسفند 1390ساعت 23:30  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

آیا میدانید ..........

آیا میدانید قدمت انرژی تاریک در فضا به ۹ میلیارد سال میرسد.

آیا میدانید تعداد چینی‌های که انگلیسی بلدند، از آمریکایی‌های که انگلیسی بلدند،بیشتر است.


آیا میدانید کره زمین از ۱۰۲ عنصر بوجود آمده و این ۱۰۲ عنصر در بدن انسان وجود دارد.

آیا میدانید یک نوع پشه وجود دارد که در ثانیه ۱۰۰۰ بار بال میزند.


آیا میدانید مورچه در مایکروویو زنده میماند.


آیا میدانید وزن ۱ قاشق چایخوری از سیاه چاله ها ۲ میلیارد تن است.


آیا میدانید اگر اکسیژن هوا بیشتر بود حشرات بزرگتر و یک سنجاقک به اندازه یک شاهین میشد.


آیا میدانید هیچ کلمه ای در زبان انگلیسی با کلمه month هم قافیه نمی‌شود.


آیا میدانید انسان‌های راست دست به طور میانگین ۹ سال بیش ازچپ دست‌ها عمر می‌کنند.


آیا میدانید بطور متوسط ، مردم آنقدر از عنکبوتها میترسند که نمیتوانند آنها را بکشند.


آیا میدانید تمامی خرس‌های قطبی چپ ‌دست هستند.


آیا میدانید طولانی ترین لباس عروس دنیا به طول ۱۰ متر است.


آیا میدانید فقط یک نفر از ۱ میلیارد نفر بیش از ۱۱۶ سال عمر می‌کند.


آیا میدانید فاصله سطح کره زمـیـن تـا مـرکز آن حدود ۶۳۷۰ کیلومتر است.


آیا میدانید اثر سیب در بیـدار نـگـهـداشتن افـراد در شـب بـیشـتر از قـهــوه و کافئین است.


آیا میدانید تعداد چشمان عقربها به ۱۲ عدد میرسد.


آیا میدانید نوشابه های زرد رنگ زیان بارتر از نوشابه های سیاه رنگ هستند.


آیا میدانید تقریبا نیمی از کل نشریات جهان در دو کشور آمریکا و کانادا منتشر میگردند.


آیا میدانید که دروان حاملگی کرگدن نیز به ۴۹۰ روز است.


آیا میدانید هر فرد هنـگام غــذا خوردن بطور مـتـوسط ۲۹۵ بار عمل بلعیدن را انجام می دهد.

باتشکر از همکار مان خانم خدری

 

+ نوشته شده در  جمعه پنجم اسفند 1390ساعت 23:3  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

مسابقه طرح درس نویسی و تولید نرم افزار کلاس درس

شیوه نامه مسابقات طرح درس نویسی وتولید نرم افزار های روش های  تدریس مبتنی بر ICT ،دبیرخانه دبیر خانه کشوری جغرافیا

1-     مسابقه طرح درس نویسی

2-    مسابقه تولید نرم افزارهای روش های تدریس فعال

عطف به برنامه عملیاتی سالانه دبیرخانه راهبری جغرافیا در سال تحصیلی 91- 1390 ، با عنایت به نقش موثر روش های فعال یاددهی – یادگیری در پایداری آموخته های دانش آموزان و ضرورت توجه به این مهم از جانب دبیران ارجمند ، دستورالعمل اجرایی مسابقات طرح درس نویسی و تولید نرم افزارهای روش های فعال تدریس مبتنی بر ICT جهت اطلاع و اقدام مقتضی ارسال می گردد .

اهداف :

1-     شناسایی و ترویج روش های موفق وکارآمد تدریس

2-     ایجاد انگیزه در دبیران جهت بروز نوآوری و خلاقیت در روش های تدریس

3-     ایجاد رقابت سالم بین دبیران با تکیه بر کاربست روش های موثر و فعال تدریس

4-     کاربردی ساختن نظریه های یادگیری و آموزش

5-     استفاده مستمر و کارآمد از فناوری های نوین در تدریس

6-      تبادل تجربیات موفق دبیران در این زمینه در سراسر کشور

اجرای مسابقات :

·        مسابقه ی  طرح درس نویسی

-         تدوین طرح درس یکی از دروس کتاب جغرافیای (1) مبتنی بر استفاده از ICT

-         طرح درس مزبور ، جهت تدریس در یک جلسه ی 30 دقیقه ای تنظیم شود .

·        مسابقه ی تولید نرم افزارهای روش های تدریس فعال مبتنی بر استفاده از ICT 

 این مسابقه به دو روش قابل اجرا است :

 روش اول : طرح درس تدوین شده در مسابقه طرح درس نویسی ، در کلاس درس اجرا شده و به صورت فیلم و سی دی ارائه گردد .

  روش دوم : نرم افزار آموزشی ، ویدئو کلیپ ، انیمیشن ، وسایل کمک آموزشی و ... متناسب با موضوعات درسی جغرافیای متوسطه جهت شرکت در        مسابقه ارائه گردد .

  حداکثر 3 اثر منتخب استانی از هر عنوان مسابقه ( طرح درس نویسی -  تولید نرم افزارهای روش های تدریس فعال ) ، تا تاریخ 30/01/1391  به دبیرخانه کشوری جغرافیا ارسال گردد .

   آثار منتخب کشوری اردیبهشت 1391 اعلام و مورد تقدیر و تشکر قرار خواهند گرفت .

+ نوشته شده در  جمعه پنجم اسفند 1390ساعت 22:58  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

شباهت انسان و نخل

فَأَنشَأْنَا لَكُم بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَّكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ﴿۱۹﴾ المؤمنون

پس براى شما به وسيله آن باغهايى از درختان خرما و انگور پديدار كرديم كه در آنها براى شما ميوه‏هاى فراوان است و از آنها مى‏خوريد

 

وقتی درخت نخلی قطع میشود گویی انسانی به قتل رسیده و درخت بسیار مقدسی است.و این بخاطر شباهت بسیار نزدیک و جالبی هست که این درخت به انسان دارد.درخت نخل در ۱۶ سالگی بالغ میشود و ثمر میدهد و در پیری٬دندان نخل که "تَوَخْتَکْ" نامیده میشود٬میریزد.اگر هنگام جابجایی سر نخل صدمه ببیند خشک میشود٬چون در سر نخل ماده ای وجود دارد به نام"کَچ" که همانند مغز آدمی است.درخت نخل مثل آدمها در آب خفه میشود٬و اگر آب از سر نخل بگذرد مرگ درخت نخل حتمی است.سر هر درختی را اگر قطع کنند بیشتر شاخ و برگ میدهد به جز درخت نخل٬و اگر سر این درخت را قطع کنند خشک میشود و میمیرد٬مثل انسان.و اگر چوب نخل را بسوزانیم هیچ زغالی ندارد٬مثل آدمی.
و از همه اینها جالب تر اینکه نخلها عاشق همدیگر میشوند و این هم صفات انسانهاست.

اصمعی گوید: " شخصی از یمامه برای من حکایت کرد و گفت طربستانی بود که همه ساله حمل نیکو آوردی، دوسال بگذشت و حمل نیاورد .مردی بیاوردم که به علم نخل مخبر بود . بدید وبگفت این نخل راهیچ علت نمی یابم که مانع حمل افتد . آن که بر بالای نخل دیگر رفت ونظر بر چپ و راست کرد و در جوار آن نخلی بود .گفت این نخل بر آن عاشق است باید که با تلقیح از آن ، این نخل را بارور کنم و در آن سال ، آن را از این نخل گشن دادیم٬حمل بسیار نیکو آورد ونیکو بود .و راستی قامت و "لیف" نخل که مثل موی آدمهاست نیز از دیگر شباهتهای درخت نخل است به انسان.

در نزهه القلوب آمده است : " نخل شجره مبارکه است . به آدمی نیک ماند به طول و راستی قد و امتیاز ذکر و انثی ولیف که به موی آدمی ماند ودیگر آن که بر یکدیگر عاشق شوند و این همه صفت انسانی است.
" خواجه نصیرطوسی نیز در کتاب اخلاق ناصری گفته است :" اگر آب از سر نخل بگذرد می میرد . سر هر درختی راکه قطع کنند ؛ بیشترشاخه وبرگ میزند الا نخل را که اگر سر این درخت را قطع کنند ، می میرند ." همانند انسان . اگر چوب نخل رابسوزانید هیچ زغال ندارد همچون آدمی.عمر درخت نخل تا صد و گاهی تا صد و بیست نیز میرسد.

واحد شمارش درخت نخل مانند انسان نفر است.

 

 

+ نوشته شده در  جمعه پنجم اسفند 1390ساعت 21:46  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

خواص شگفت انگیز آب


آب خواص مهمی دارد که زندگی انسانها از آن متأثر است. از مهمترین این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- آب حلال بسیار خوبی است.
2- آب چگالی بالایی دارد و جالب این است که وقتی یخ می زند یا حرارت می بیند، چگالی آن کاهش می یابد (برعکس سایر مواد).
3- گرمای تبخیر آب بالاست، بدین معنی که برای تبدیل مقدار کمی از آب به بخار، گرمای زیادی لازم است. این خاصیت برای بدن ما بسیار با اهمیت می باشد. گرمای اضافی بدن با تبخیر تنها مقدار کمی از آب بدن از طریق منافذ پوست کاسته می شود.
4- نیروی کشش سطحی آب به طور شگفت انگیزی زیاد است. گهگاه شاهد نشستن حشرات روی سطح آب بوده ایم در این حالات آب به دلیل نیروی کشش سطحی فوق العاده ای که دارد از هم گسیخته نمی شود.
5- بسیاری از واکنش های شیمیایی تنها درحضور آب انجام می شود. البته پاره ای از مواد با آب مخلوط نمی شوند، مثل لیپیدها و دیگر مواد هیدروکربنی. غشاء سلولی که حاوی لیپیدها و پروتئین است، از این خاصیت آب سود جسته و تعاملات محتویات سلولی را با مواد شیمیایی خارج سلولی به دقت کنترل می نماید.
6- یکی از ویژگی های منحصر به فرد آب، حالت جامد آن، یعنی یخ می باشد. هنگامی که آب بر اثر سرما به یخ تبدیل می شود، انبساط می یابد، بدین معنا که حجم بیشتری را اشغال می کند.
7- یکی دیگر از خصوصیات آب ظرفیت گرمایی بالای آن می باشد. ظرفیت گرمایی یک جسم بنا به تعریف مقدار گرمایی است که به جسم داده می شود تا دمایش 1 درجه سانتی گراد افزایش یابد. مقدار گرمایی که لازم است تا دمای 1 گرم آب را 1 درجه سانتی گراد افزایش دهد، حدود 10 برابر مقدار گرمایی است که برای 1 گرم آهن لازم است.

با تشکر از خانم پریسا توکلی

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم بهمن 1390ساعت 21:1  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

شهری افسانه ای در دل كویر



كلوتهای شهداد كه از آن به عنوان بزرگترین شهر كلوخی جهان نام برده می شود در فاصله ۴۵كیلومتری شرق و شمال شرق شهداد شهرستان كرمان قرار دارد. مساحت این منطقه بیش از ۱۱هزار كیلومتر مربع می باشد.به گفته كارشناسان گودترین نقطه ایران با ۵۶متر ارتفاع از سطح دریا در این كلوتها قرار دارد.



كلوتهای شهداد یك عارضه طبیعی، بكر، زیبا و دیدنی هستند كه در اثر عوامل فرسایش طی سالیان دراز شكل گرفته و یك شهر افسانه ای را در دل دشت لوت بنا كرده اند.به گفته بیابان شناسان بیابان دشت لوت شهداد عجایب و شگفتیهایی دارد كه مردم ایران آنها را نشناخته اند. همچنین در هیچ جای دنیا كلوتهای زیبایی مانند كلوتهای شهداد وجود ندارد .



به دلیل وجود تپه های تخم مرغی شكل در كویر شهداد كه به طور منظم چیده شده اند و همچنین نبود هیچ گونه حیات موجود زنده حتی باكتری، كویر شهداد را «كره ماه» نام نهاده اند .

در داخل این كلوتها و در فاصله ۲۰كیلومتری آن منطقه ای عجیب تر با نام «گندم بریان» وجود دارد. طول این منطقه ۴۸و عرض آن ۱۰كیلومتر و مساحت تقریبی آن ۴۸۰كیلومتر مربع می باشد.سطح این منطقه از گدازه های آتشفشانی سیاه رنگ پوشانده شده و رنگ تیره آن حرارت تابش خورشید را بیش از حد معمول جذب می كند.


در این منطقه به علت گرمای زیاد دانه گندم به حالت برشته و بو داده در می آید و به همین لحاظ به آن عنوان «گندم بریان» اطلاق شده است.این نقطه از كویر را كه دمای آن در تابستان به ۱۰۰ درجه سانتیگراد می رسد به عنوان گرمترین نقطه كره زمین ارزیابی می كنند. رود شور از دیگر جاذبه های بیابان لوت است كه به صورت مارپیچ از كوههای بیرجند سرچشمه می گیرد و با پیمودن ۲۰۰كیلومتر در اعماق كویر و حرارت بالای ۵۰درجه سانتیگراد به گود نمك در داخل كلوتها می ریزد.آب این رود بسیار شور است به حدی كه بعضی مواقع حركتش به سختی محسوس می شود و به دلیل بالا بودن غلظت نمك مانند ماست جاری است.وجود چنین آثار و شگفتیهای طبیعی در اعماق كویر شهداد و چشم انداز طبیعی، زیبا و منحصربفرد آن نیازمند برنامه ریزی برای جذب گردشگر به این خطه است. شهداد با هفت هزار سال تاریخ مستند یكی از كهن ترین تمدنهای بشری است، كه ۹۰ كیلومتری كرمان به عنوان وسیعترین بخش ایران شناخته شده است.

با تشکر از همکار مان خانم پریسا توکلی

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم بهمن 1390ساعت 20:59  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

محیط زیست و آموزه های دینی:

دين اسلام به محيط زيست و حفاظت از آن و ارتباط انسان و موجودات زنده با آن توجه زيادي داشته است . در اهميت حفظ نسل همين قدر بس كه زمان وقوع طوفان نوح براي جلو گيري از انقراض نسل حيوانات حضرت نوح (ع) به امر خداوند متعال از هر نوع حيوان يك جفت در كشتي خود قرار مي دهد تا نسل حيوانات حفظ شود . متا سفانه امروزه انسان با مشكلات زيست محيطي مختلفي روبروست . تخريب كره زمين – انقراض گونه هاي جانوري و گياهي – آلودگي هوا – آب و رودخانه ها تخريب جنگلها و مشكلات ديگر همگي نتيجه كاربرد فناوري هاي لجام گسيخته است انسان امروزه در پي حل مشكلات محيط زيست خويش بر آمده است و اسلام با دارا بودن منابع غني راهكارهايي براي آن ارائه مي دهد – احياي زمين و كاشت درختان همواره در فرهنگ اسلامي جايگاه خاصي داشته است و مورد توجه بوده است . پيامبر (ص) مي فرمايد :هر كس درختي بنشاند كه انساني يا ديگر مخلوق خدا از آن بخورد براي وي صدقه است . و هر كسي درختي بنشاند خدا به اندازه ميوه اي كه از آن درخت برون شود براي وي پاداش ثبت كند – و در جايي ديگر ميفرمايد (خداوند) درخت را براي انسان آفريد پس اورا مكلف گرداند كه درخت بكارد آن را آبياري كند و در حفظ آن بكوشد . هر كس درخت محتاج به آبياري را سيراب نمايد گويي انسان مومن تشنه را سيراب كرده است پيامبر اكرم (ص) در حد يث فاخر ديگري مي فرمايد كاشت درخت – جاري كردن نهر و حفر چاه را سه مورد از صدقات جاريه همپاي فرزند صالح و ساخت مسجد به شمار آورده است كه پاداش آن نيز براي فاعل آن تا ابد دوام مي يابد به اميد روزي كه همه دست به دست هم دهيم واز فرما يشات ائمه (ع ) بهره ببريم تا از محيط زيست خود بهتر حفاظت كنيم.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه سیزدهم بهمن 1390ساعت 22:26  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

تقدیر

جا دارد از کلیه همکاران محترم

آقایان/ خرمی/ زبیدی/ نیکپور/ نواسری/ 

وخانمها /محسنی /پشمی زاده/شاکریان/کاظم نیا /اردوزاده/توکلی/  خدری و اشرف حسینی

که مارا در بازدید از کارخانه ی کشت وصنعت امیر کبیر یاری نمودند قدردانی و تشکر لازم به عمل آید باآرزوی موفقیت روز افزون

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم دی 1390ساعت 12:26  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

پنج مکان بی نهایت دنیا

دور افتاده ترين جزيره مسکونی

جزيره تريستان در جنوب اقيانوس اطلس با 272 نفر جمعيت دورترين نقطه مسکونی در جهان است. ساکنين اين جزيره تنها از 8 نام فاميل استفاده می کنند. اين جزيره در دهه 1800 ميلادی به مستعمرات انگلستان افزوده شده. ساکنين اين جزيره دارای کد پستی بريتانيا هستند. اين جزيره کوچک فاقد فرودگاه است و در صورتی که قصد سفر به آنجا را داشته باشيد بايد بدانيد که نزديکترين خشکی با آن 2000 مايل معادل 3218 کيلومتر فاصله دارد.

عميق ترين نقطه اقيانوس ها

گودترين نقطه جهان چاله مارياناس در اقيانوس آرام است. عميق ترين نقطه اين چاله حدود 11 هزار متر ژرفا دارد. اگر قله اورست را به درون اين گودال بيندازيم قله آن بيش از دو کيلومتر در اعماق اين اقيانوس فرو خواهد رفت. فشار آب در ته اين گودال 1000 برابر فشار در سطح درياست. در سال 1960 نيروی دريايي آمريکا زير دريايي را با دو سرنشين به کف اين گودال اعزام نمود.
پست ترين نقطه روی زمين


دريای بحر الميت با ارتفاعی بيش از 420 متر پايين تر از سطح آبهای آزاد پست ترين ساحل جهان را دارد. اين درياچه در مرز اردن و فلسطين اشغالي واقع است. جاده دور اين درياچه همچنين پست ترين جاده جهان است. به دليل شوری بيش از حد آب اين درياچه هيچ موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند ، به همين دليل هم نام اين درياچه بحر الميت يا دريای مرده است.

سرد ترين نقطه روی زمين

قطب جنوب از چند نظر سرزمين بی نهايت است. اول اينکه در اين بخش از کره زمين به دليل سرمای بيش از حد هيچ آدميزادی ساکن نيست، در سال 1938دانشمندان سردترين دمای روی زمين به مقدارمنفی 129 درجه فارنهايت (حدود منفی54 سانتيگراد) را در اين منطقه ثبت کرده اند. نکته ديگر اينکه بارندگی بسيار کم (کمتر از دو اينچ بارش در سال ) باعث شده که قطب جنوب به يک کوير سرد و يخزده تبديل شود. سردترين کوير جهان.

گرم ترين نقطه جهان


گرم ترين گرمای ثبت شده در صحرای العزيزيه ليبی در 1922 ميلادی به ثبت رسيده اين درجه حرارت حدود 58 درجه سانتيگراد ( در سايه ) گزارش شده است. البته در بسياری نقاط ديگر از جمله خوزستان خودمان دماهای بالاتر از 50 درجه داشته ايم اما بر اساس کتاب رکوردها هنوز دمای العزيزيه رکورد گرما ست.

ارسالی از همکار خوبمان خانم توکلی

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم دی 1390ساعت 11:39  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

اثرات دویدن در بهبود حافظه

طبق تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه کمبریج دویدن سبب بهبود حافظه شده و چون به اکسیژن‌رسانی بیشتر به مغز کمک می‌کند در شکل‌گیری صدها هزار سلول جدید حافظه هم دخیل است.

انجام مرتب این ورزش چند مرتبه در هفته می‌تواند سبب رسیدن مغز به نهایت قابلیت خود شود. پیش از این گروهی از عصب شناسان آلمانی، با بررسی تواناییهای مغزی چندین دونده در طی چند هفته متوجه شده بودند که قدرت تمرکز و حافظه تصویری در آنها بسیار بالا رفته است.

شرکت کنندگان در این تحقیق باید دو جلسه ?? دقیقه‌ای در هفته را به دویدن اختصاص می‌دادند و پس از آن تست‌های مشکلی را انجام می‌دادند. محققین متوجه شدند در حالی که حافظه این دوندگان در بخش اعداد و ارقام چندان تغییری نداشت، توانایی آنها در به یاد آوردن تصاویر و اشکال و همچنین انجام دادن امور بصری مانند خواندن نقشه یا ساختن چیزی از روی راهنمای مصور، به طور اساسی بهبود یافته بود.

برای اثبات این نظریه، محققین در میانه کار، هر گروه از دوندگان را به چند زیر گروه تقسیم کردند و تنها یکی از این زیر گروهها به دویدن ادامه داد، اعضایی که به دویدن ادامه نداده بودند، در انجام تستها به طور مشخصی دچار کاهش دقت و صحت عمل شدند.

یکی از محققین به نام رالف راینهارت (Ralf Reinhardt) گفت: "آنچه در این افراد تغییر کرد، تعداد اشتباهاتشان بود. دوندگانی که تمام ? هفته را به دویدن ادامه دادند مرتکب اشتباهات کمتری میشدند. آنها میتوانستند تستها را با دقت بسیار بیشتری از گروه دیگر انجام دهند.

" این گروه تحقیق هنوز به علت این رابطه پی نبرده‌اند، اما سانا استروت (Sanna Stroth)، روانشناس، اعتقاد دارد که بخش هیپو کمپوس (hippocampus) مغز که مسئول تعدادی از تواناییهای حافظه است، کلید اصلی این معما به شمار می‌آید. او گفت: "ما اعتقاد داریم که فعالیت موجب افزایش تولید سلولهای تازه در هیپوکمپوس می‌شود و در ضمن سلولهای موجود را هم حفاظت می‌کند.

شاید دلیل تاثیر مثبت دویدن بر حافظه هم همین باشد." نکته جالب‌تر اینکه ورزش در هوای آزاد در تقویت حافظه بیش از ورزش در سالن کمک می‌کند. پس از هوای بهاری استفاده کنید و در پارک‌ها بدوید.

ارسالی از خانم فاطمه خدری

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم دی 1390ساعت 11:33  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

علت تغییر شکل ماه:


ماه کروی شکل است و از خود نوری ندارد؛ بلکه نورش را از خورشید می‌گیرد. بنابراین همیشه نصف ماه که مقابل خورشید است، نورانی است و نیمه‌ی دیگر، تاریک است. دایره‌ای که بین این دو نیمه قرار دارد، «دایره‌ی نور» نامیده می‌شود. همین طور، نیمی از ماه مقابل زمین است و دیده می‌شود و نیم دیگر نامرئی است. دایره‌ای که بین این دو نیمه قرار دارد، «دایره‌ی رؤیت» نامیده می‌شود.
زمانی که خورشید و ماه، در دوره‌ی هلالی خود، در یک راستا قرار گرفتند، هر دو در یک درجه قرار می‌گیرند. این حالت «مقارنت و اجتماع» نام دارد. در این زمان، دو دایره‌ی نور و رؤیت، منطبق بر یکدیگرند و نیمه‌ی ظلمانی ماه، به سمت زمین است. زمانی که ماه با حرکت به سمت مشرق، تقریباً از خورشید به اندازه‌ی 12 درجه دور شد، دو دایره‌ی نور و ظلمت، با یکدیگر متقاطع شده و در طرف غرب ماه، چیزی شبیه به ابرو از نیمه‌ی نورانی ماه دیده می‌شود. هر چه ماه از خورشید دورتر گردد، انحراف ماه و نور آن بیشتر می‌شود. زمانی که خورشید از ماه به اندازه‌ی سه برج دور شد، هر کدام از دو دایره‌ی نور و ظلمت، یکدیگر را نصف می‌کنند و نیمی از نیمه‌ی نورانی ماه دیده می‌شود. این حالت «تَربیع» نام دارد. زمانی که ماه از خورشید به اندازه‌ی شش برج دور شد، دو دایره‌ی نور و ظلمت، منطبق بر یکدیگر شده و تمام نیمه‌ی نورانی ماه دیده می‌شود. این حالت «مقابله یا استقبال» نام دارد.
زمانی که ماه به اندازه‌ی 9 ماه از خورشید دور شد؛ دو دایره‌ی نور و ظلمت، دوباره یکدیگر را نصف می‌کنند و نیمی از نیمه‌ی نورانی ماه دیده می‌شود. به این حالت «تربیع دوم» گفته می‌شود. زمانی که دوباره فاصله‌ی ماه و خورشید 12 درجه شد؛ در طرف شرق ماه، هلالی به شکل ابرو دیده می‌شود. این هلال، برعکس حالت اول است. پس از آن، ماه با خورشید هم درجه می‌شوند و دو دایره‌ی نور و ظلمت، منطبق شده و تمام ماه دیده نمی‌شود.

ارسالی از خانم پریسا توکلی

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم دی 1390ساعت 11:30  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

عوامل افت تحصیلی درس جغرافیا

1-  سخن از مشکلات درس جغرافیا حدیث تکراری است ، زیرا دانش آموزان دردوره ابتدایی و راهنمایی تلفظ صحیح واژه ها رایاد نمی گیرند مانند به جای این که بگویند رأس الجَدی می گویندرأس الجُدی و........ مطالب جغرافیا قبل از دبیرستان بیشتر در حیطه دانشی کار می شود وبه صورت مفهومی کار نمی شود .از این روآموزگاران ابتدایی وراهنمایی نیاز به آموزش تدریس صحیح جغرافیا دارند . این مطلب را اضافه می کنم که ما در دبیرستان با بسیاری از دا نش آموزان مواجه هستیم ، که حتّی ایران رادرنقشه ی جهان نمی توانند پیدا کنند . وکار برای ما سنگین تر می شود .

2- یکی ازمهّم ترین دلایل اُفت تحصیلی درکلیه دروس ، ازجمله درس جغرافیا جذب بعضی نیروهای ضعیف وناکارآمد است ، زیرا دید مسئولین به آموزش و پرورش ایجاد شغل ودرآمد است . درصورتی که دراین بخش مهّم نخبگان جامعه باید آن راهدایت کنند .ولی می بینیم نیرویی که جذب می شود ازکانال های مختلف بوده وتازه می خواهد مطالعه کند ، تجربه کسب کند ، اشکالاتش را البتّه اگر مایل باشد برطرف کند ، این قبیل افراد بیشترین معضلات را برای آموزش وپرورش ایجاد می کنند .

3- دانش آموزان بدرستی هدایت تحصیلی نمی شوند ، رشته انسانی نیاز به دانش آموزان زبده وتیز هوش دارد ، تا این که درصد قبولی این دانش آموزان در دانشگاه های معتبر افزایش یافته ، بتوانند درس جغرافیا ودیگر رشته های انسانی راهدایت کنند .

4- متأسفانه مدیران بهای کمتری به این درس مهّم می دهند . درتنظیم ساعات هفتگی ، تنظیم برنامه امتحانی ، وسپردن این درس به هردبیری که نیاز به ساعت تدریس داشته باشد . البتّه دراین مورد عوامل اداره آموزش وپرورش نیز مقصر هستند .

5- سال دوم کلیه رشته ها ، بجز رشته انسانی کمبود وقت برای تدریس دارند ، موجب شده بعضی از همکاران فقط به مختصری توضیح و تعدادی سؤال وجواب اکتفا کنند.

6-     برای تفهیم بهتر درس جغرافیا درسال دوم ضرورت دارد با دانش آموزان نقشه های ایران ، استان خوزستان  وموقعیت هایی که درجهان از آنها نام برده شده است کار شود .

7- بسیار بجا ومناسب خواهد بود اگر دبیران جغرافیا از روش گردش علمی استفاده کنند .

8- برگزاری نمایشگاه ازدست ساز های جغرافیا بصورت پوستر، ماکت ، نمودار ، تهیه فیلم ، عکس ، تحقیق........

9- دبیران آموزشگاه ها موافقت مدیران را جهت اختصاص دادن یک کلاس برای کارگاه جغرافیا جلب نمایند . درکارگاه انواع نقشه ها و وسایل کمک آموزشی درس جغرافیا ودست ساز های دانش آموزان بصورت دائمی نگه داری شود .

10-  موارد 5- 6- 7 مستلزم آن است که دبیر جغرافیا مرتبط با این رشته  و علاوه بر آن دلسوز وعاشق خدمت وانجام وظیفه ی معلمی باشند . وکار را برای رضای خدا انجام بدهند نه فقط جهت رفع تکلیف باشد . ولی متأسفانه این درس برای پر کردن ساعات دیگر رشته ها معمول ومتداول شده واین دانش آموزان هستند که همواره متضرر می شوند .

11-  سیاست جدید وبسیارغلط که دراستان ما با تمام توان مدیران اجرا می شود ، یعنی کلاس ها نباید از 30 نفر کمتر باشد . باعث شده بعضی کلاس ها بیش از 40 نفر نیز تشکیل شود . روشن است که درهم چون کلاس هایی نمی توان فعالیت مکمل تدریس انجام داد وخود این عامل که ناشی از بروکراسی اداری است موجب اُفت تحصیلی می شود .

12- بسیاری از مشکلات که ناشی از اُفت تحصیلی می شود ، ناشی ازتصمیمات غلط دستگاه اداری است بعنوان مثال بدون توجّه به تعطیلات رسمی درتقویم ، روزهایی که تعطیلی بیشتری داشته اند همان روزها را برای برگزاری بعضی آزمون های سراسری ویا بعضی مسابقات در نظر می گیرند .

13- بعضی از تست های کنکور استنتاجی هستند وجواب آنها به وضوح درکتاب موجود نیست ودانش آموز اگر بخواهد موفق شود باید ازدبیرخود که لیسانس جغرافیا است ومثلاً بیش از 20 سال سابقه دارد بیش تر بداند . درنظام آموزشی که بعضی دبیران هنوز باروخوانی از کتاب جغرافیا وتوضیحی مختصر از آن ، ساعت تدریس را سپری می کنند . وحتّی دردانشگاه استاد مطالبی که ازمنابع مختلف جمع آوری کرده وخود به یاد ندارد و با نگاه کردن به جزوه ، درس می دهد آن وقت دانش آموز کنکوری باید زیر وبم کتاب رادرحافظه خود داشته باشد ، که مستلزم آن است وی بیش از 10 ساعت در روز درس بخواند درنتیجه موجب ارتباط کم اجتماعی ،  عدم یادگیری مهارت های اجتماعی ، ناراحتی های اعصاب وروان برای دانش آموز وخانواده اش ، مشکلات سلامتی مانند گوژپشتی ، ریزش مو ، کاهش بینایی ، چاقی و .......... می شود . خلاصه کلام نسل جوان با این سخت گیری ها درامر درس وکنکور سلامتی جسم وروان وی درمعرض خطر قرار دارد .   

ارسالی از همکارخوبمان خانم اکرم مریدی شوشتری دبیر جغرافیا ناحیه 3 آموزش وپرورش اهواز

+ نوشته شده در  جمعه شانزدهم دی 1390ساعت 22:57  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

نظرات اصلاحی کتاب استان شناسی :

 

بسیار شایسته است ، برای این که به اهداف علم جغرافیا دست بیابیم به جغرافیای استان اهمّیت داده ، وبا تکمیل مطالب این کتاب وتغییرات بنیادی ، گام بلندی درجهت روشنگری نسل جوان برداشته واطلاعات مهمّی را ارائه بدهیم . ولی شایسته ترآن که بهای بیشتری برای نیل به این هدف بپردازیم ، باافزایش ساعت تدریس و یا کد امتحان جغرافیای استان را از جغرافیای 1 جداکرده بعنوان یک واحد مستقل درسی ارائه بدهیم . زیرا ما طالب اهمّیت دادن به این درس مهم هستیم ولی هیچگاه بستر مناسبی برای آن فراهم نکرده ایم . ضمن تشکّر و قدردانی از زحمات دست اندرکاران تدوین این کتاب ، نظرات خودرا درجهت بهبود واصلاحات آن به این شرح اعلام می دارم .

1-    به کرّات اعلام کرده ایم ساعت درس جغرافیای ا و استان باحجم مطالب ومباحث متنوع ومهم آن به هیچ وجه هماهنگی ندارد ، ولی متأسفانه درسال 1390 باکتابی مواجه می شویم که حجم مطالب را افزایش داده اند ، بدون تغییر ساعت آن یعنی کتاب 93 صفحه ای به 136 صفحه افزایش یافته است .همکاران ما برای نجات خودشان ودانش آموزان از این وضعیت اقدام به حذف مطالب ویا  اکتفا می کنند به دادن تعدادی سؤال وجواب ............و قصّه کم ارزش کردن درس جغرافیا ادامه می یابد .

2-    ما برای تفهیم بهتر این درس برای گردش علمی ، استفاده ازسی دی های آموزشی ، ساختن ماکت وپوستر ، هم زمان دراختیار داشته باشیم و هم هزینه . تا این که کلاس جغرافیای استان کلاس لذّت بخشی باشد .

3-    نفشه های مهم درصفحه های 10- 51  -  103 بایستی بزرگ تر چاپ شوند زیرا راهنمای این نقشه ها قابل استفاده نیستند .

4-    بحث زمین شناسی خوزستان ، دبیر را باتوجّه به زمان اندک دچار چالش می کند زیرا باید نظریه وگنر دررابطه بااشتقاق قاره ها وتکتونیک صفحه ای را که دانش آموزان سوم راهنمایی خوانده اند  با توجّه به زمان محدود یادآوری نماید .

5-    جدول جهت ومنشأ توده هواهایی که به سمت استان می آیند درصفحه 14 به لحاظ با اهمّیّت بودن مطلب درفراگیری بحث آب وهوا شایسته است به جای این که درقسمت برای مطالعه باشد جزء مطالب اصلی قرار داشته باشد .

6-     اسامی بکار رفته درمتن کتاب خیلی زیاد هستند ( مانند مکان های گردشگری ) ، بهتر است بیشتر آنها جزء مطالعه باشند ، و ما بتوانیم بیشتر به آموزش مفاهیم واهداف اصلی این درس با ا ستفاده ازنقشه ی استان بپردازیم .       

7-    آثار شهرهای باستانی مانند شهر دستوا وعسکر مکرم که درسفرنامه هایی مانند مقدسی یاد شده اند ودر نزدیکی شوشتر قرار داشته اند درزیر روسوبات نا شی ازطغیان رودخانه کارون دفن شده اند . وآثار کشف شده ازآنها مانند تابوت های سفالی نقش دار ، ظروف وزیورآلات درموزه ها نگه داری می شوند ،  واین شهرهای باستانی درسطح زمین آثاری برای بازدید گردشگران ندارند ، که درکتاب استان درلیست آثار باستانی دیدنی آورده اند . 

8-    لطفأ مکان های گردشگری را درکتاب معرفی کنید ، که برای گردشگر آثار قابل روئت باشد ، وامکانات اقامت نیز داشته باشند . مانند اشکفت سلمان ویا بعبارتی مکان های باستانی و مهم را از مکان هایی که هم باستانی هستند و هم امکانات بازدید دارند از هم دیگر تفکیک کنید .

9-    درصفحه 48 درمورد شهرهای تاریخی ، شوشتر نیز هم زمان با شوش وجود داشته ، بنقل ازگریشمن باستان شناس فرانسوی وبسیاری ازباستان شناسان ایرانی وخارجی ازشهرهای مهم ایلام است . و علاوه بر آن آثار پارینه سنگی مربوط به 6 تا10 هزار سال پیش درشوشتر کشف شده است .

10-صفحه ی 73 بهتر است اضافه کنید سازه های آبی شوشتر از قبیل پل بند وکانال های آب تکمیل آنها مربوط به ساسانیان است وتاریخ ساخت بعضی ازآنها به دوره های قبل مربوط می شود . و وجود این سازه های آبی ، شوشتر را به عنوان موزه ی آب درجهان معرفی کرده است .

11-صفحه 100 کتاب استان ، بند میزان و پل شادروان از اجزاء سازه های آبی شوشتر هستند ولی درکتاب جدا شده اند که باید این گونه اصلاح شود ، سازه های آبی شوشتر عبارتند از نهر داریون ، کانال گرگر ، پل بند شادروان ، پل بند میزان .................

12- تصاویر صفحه ی 110 ضرورتی ندارد زیرا دانش آموزان محصولات کشاورزی رامی شناسند

13- صفحه ی 111 قسمت مزارع پرورش ماهیان گرم آبی ، شوشتر بیشترین تولید را دراستان  دارد ودرسطح کشور شاخص ومهم است که هیچ اشاره ای دراین مورد نشده است .

14- بهتر است انتهای مطالب کتاب ، فهرست منابع ومأخذ قید شود تادرصورت لزوم بتوان به آنها مراجعه نمود .       

 تهیه شده توسط دبیر محترم خانم اکرم مریدی شوشتری دبیر جغرافیای ناحیه 3 اهواز

+ نوشته شده در  جمعه شانزدهم دی 1390ساعت 22:52  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

بازدید از کارخانه کشت و صنعت امیرکبیر

باسلام  بازدید از کشت وصنعت امیر کبیر  روز دوشنبه مورخه ۱۹/۱۰/۹۰   ساعت ۱۵/۷ صبح  . محل تجمع  درب اداره ناحیه ۳ حضور سبزتان مایه دلگرمی ماست  .
+ نوشته شده در  پنجشنبه پانزدهم دی 1390ساعت 12:47  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

بازدید دبیران از سیلوی آذر پیکان اهواز

آسیاب کردن غلات و تبدیل آنها به آرد و تهیه خوراکی از آن از قدیم معمول بوده. مسلماً با تبدیل غلات به آراد می توان خوراکی های متنوع تری را طبخ نمود. البته باید دانست مرحله آسیاب کردن یکی از مهم ترین مراحل تولید انواع مواد خوراکی است. امروزه نیز به دلیل پیشرفتی که در تکنیک آسیاب کردن حاصل شده می توان با استفاده از وسایل و تجهیزات مدرن از غلات آرد مطلوب و مناسبی تهیه نمود.

علت بازدید از سیلو

1- طرز کار سیلو .

2- در قسمت غربی کلان شهر اهواز و در کناره رود کارون مخازن بتنی بلند با معماری خاصی از دیر باز قد برافراشته که در گذر از شهر نظر هر بیننده ای را حتی برای چند لحظه به خود جلب می نماید. گروه جغرافیای ناحیه 3 نیز تصمیم گرفت یکی از مجموع بازدید کنندگان نادر این مجموعه ی زیبا و شگفت انگیز و مرموز باشد

- تاریخچه ی سیلو

درسال 1318 اولین سیلو در تهران ساخته و مورد و بهره برداری گرفت و در سال 1335 سیلوی اهواز  مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

 

حضرت علی (علیه السلام ) فرموده اند:

 

نان را عزت واحترام کنید . زیراخداوند برکات زمین وآسمان را در آن قرار داده .

عرض کردم احترام کردن از نان به چه صورت است ؟ فرمودند : با کارد بریده نشود و زیر پا وامثال آن قرار نگیرد .

 

بحارالانوار ج 63 - ص 201


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه هشتم دی 1390ساعت 15:28  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

مشکلات کتاب استان شناسی از زبان دبیران

کتابی که تحت عنوان « جغرافیای استان شناسی» در مدارس متوسطه این استان تدریس می شود شامل هشت درس ، که موضوعات مختلف – جغرافیای طبیعی، جغرافیای انسانی، جنگل ها ومراتع،آلودگی های زیست محیطی، مخاطرات طبیعی، جمعیت، منابع آب و گردشگری و دفاع مقدس و.........را پوشش می دهد. اما متأسفانه با وجود گوناگونی موضوعات، کتاب مذکور  از جذابیت چندانی برای یادگیری دانش آموزان برخوردار نیست بلکه از طرفی  تدریس آن در کلاس برای دانش آموزان بی ذوق وانگیزه خسته کننده ومشکل است. اما مشکل کجاست؟

ما مشکلات را در دو بخش دسته بندی کردیم ، بخش اول مشکلات و مسائلی را شامل می شود که مربوط به امکانات و وسایل مدارس، بازدید ها و...است. که در اینجا مورد بحث ما نیست.

بخش دوم مشکلات به خود کتاب و محتوای آن برمی گردد،که اینجا به صورت خیلی خلاصه  و فهرست وار به آنها اشاره می شود؛

1.باید توجه داشت این کتاب در کنار کتاب جغرافیای 1 ویا عمومی تدریس می گردد که این امر خود یکی از بزرگترین مشکلات وحتی به جرات می توان گفت انگیزه ی خواندن درس  استان شناسی رااز دانش آموز می گیرد .

2.برخی از نقشه ها اشتباه وبدون راهنما (صفحه 6نقشه ی 6-1 )

3.اشکال در متن برخی از  فعالیتها  مانند صفحه ی ۷سئوال 3 

4.عکس ها و تصاویر  قدیمی (صفحه ۳۷ شکل جاده ساحلی کیانپارس)

5.اطلاعات و آمار قدیمی در متن درس مانند اماکن تاریخی که الان دیگر وجود ندارند بلکه در گذشته بوده اند و فقط نام آنها زنده است ونه جا ومکان و..........ویا اگر هستند امکان دسترسی به آنهانیست مثل سرای مشیر در اهواز ویا بسیاری از مکانهای دیگر چراکه دانش آموزاز دبیر در این ارتباط سئوال مینماید وما باید با ؟پاسخ دهیم 

6.شیوه ی نگارش کتاب با اسامی زیاد

7.  پرداختن زياد و مفصل به پیشینه ی تاریخی (حدود 10 صفحه )و ويژگيهاي تاريخي ، فرهنگي و آداب و رسوم است كه البته مفيد اما با توجه به زمان محدودي كه براي تدريس اين كتاب در نظر گرفته شده معلم را دچار مشكل مي نمايد.                                       

 

  8. مطالب بيشتر بدانيم و براي مطالعه با رنگ مشخصي از بقيه مطالب جدا نشده و دانش آموز را به اشتباه مي اندازد .

9 .برخی از مطالب بایدجزیی از  متن اصلی درس باشد چرا که دانستن آنها بیشتر به درد دانش آموز می خورد و درپر بار شدن بنیه علمی موثر . مثل سرچشمه رود کارون  .

10.در قسمت زمین شناسی بیشتر به زمین شناسی ایران پرداخته شده که برای دانش آموزان سنگین و خسته کننده است .

11. یکبار گفتن تاثیر بیشتری در یادگیری دارد تا تکرار آن در صفحات مختلف در ضمن این کتاب معلم دارد وزیاده گویی لازم نیست  بطور نمونه ص 7 به بخش عمده جلگه .......اشاره شده دوباره در قسمت هموار همین مطلب تکرار شده  در ص5 نیز آمده و.........

      12. فهرستي از منابع و ماخذ استفاده شده در تاليف اين كتاب در پايان آورده نشده است تا در صورت لزوم بتوان به آن ها مراجعه كرد.

13..متاسفانه این مثل که "عقلشان به چشمشان است "در بین دانش آموزان بسیار شایع است . زمانی که به دانش اموز گفته می شود تا توبت اول 68 صفحه باید تدریس گردد عکس العمل نشان میدهند وبه قول خودشان قید 5نمره را می زنند در حالیکه تنها 20صفحه مفید از این کتاب جهت مطاله است که هر چه دبیر فریاد می زند کو گوش شنوا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سخنی با مولفان محترم  

 کمی بیندیشیم هدف از تدریس این کتاب چیست ؟ما با تدریس این کتاب چه چیزی را می خواهیم ثابت کنیم ؟اینکه ما هم کتابی داریم پرمحتوا وحجیم اما بدون مطالعه دقیق و کاربردطوریکه باید در حین تدریس خیلی سریع از برخی مطالب گذشت ؟؟؟؟؟؟؟؟ حال اگر کتابی داشته باشیم مختصر ومفید به طوریکه با آن بتوانیم استان خود را به خوبی بشناسیم ،منابع را بدانیم ،مناطق مهم کجا هستند ،چه نقاطی در استان گردشگر پذیر تر است و...بهتر نیست

.مولفان محترم باید بدانند که نباید کلیشه ای عمل نمایند یا بگویند به ما گفته اند محتوا باید شامل این موارد باشد شما عزیزان زبان ما دبیران هستید ما دبیران که دراین استان تدریس می کنیم میدانیم دانش آموزان ما چگونه اند ،چه طرز فکری دارند ،در چه طبقه وقومیت و..........قرار دارند پس بهتر است با توجه به این موارد کتاب تالیف گرددزیرا کتاب ،کتاب استان شناسی است نه عمومی .از طرفی میتوان بخشی از نمره استان را به گردش علمی از اماکن تاریخی محل زندگی اختصاص داد . که این امر خود تحولی در امر یادگیری دانش آموزان و آموزش جغرافیاست . با تشکرگروه آموزشی جغرافیا- ناحیه 3 اهواز

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم دی 1390ساعت 10:43  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

بالشتک شنی چیست؟

در مسیر رودخانه هابالاخص آنجایی که شیب کم میشود به واسطه قرار گرفتن وکم شدن سرعت حرکت آب ، بوته  ،کنده ی درخت ،شاخ و برگ گیاهان ویا تکه هایی ازسنگ بدون حرکت می ایستد به مرور زمان پشت آنها شنهای ریزدیگر  ،سنگهای درشتر و ........که در مسیرجریان رود وجود دارند جمع می شوندکه در نتیجه عدم لایروبی تبدیل به بالشتک های شنی میشوند که در زبان عامیانه به آن جزیره نیز می گویند . در مواقع کم آبی مانند تابستان بالشتک ها بیشتر نمود پیدا می کنند .این بالشتکها به دلیل داشتن خاکهای آبرفتی بسیا ر خوب ،بهترین مکان برای کشاورزی می باشند .

لازم است بدانید که در اهواز نیز در سال ۱۳۷۹ در ضلع غربی پل پنجم در مسیرگلستان بالشتک بزرگی به دلیل کاهش آب رود، سر ازآب بیرون آورد و کشاورز با ذوقی شروع به کشت بر روی آن نمود  اما به دلیل گرفتن مالیات در سالهای بعد از این کار منصرف شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟  

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم دی 1390ساعت 14:13  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

نگاهای متفاوت به زندگی

"ما چقدر فقیر هستیم"

روزی يک مرد ثروتمند، پسربچه ی کوچکش را به يک ده برد تا به او نشان  دهد مردمی که در آنجا زندگی می کنند،چقدر  فقیرهستند.آن دو یک شبانه روز در خانه ی محقر يک روستايی مهمان بودند.در راه بازگشت و در پايان سفر مرد از پسرش پرسید:« نظرت در مورد مسافرتمان چه بود؟ »

پسر پاسخ داد:« عالی بود پدر!»

پدر پرسيد :« آيا به زندگی آنها توجه کردی؟ »

پسر پاسخ داد:« بله پدر!»

و پدر پرسید:« چه چیزی از این سفر یاد گرفتی؟»

پسر کمی انديشيد و بعد به آرامی گفت:« فهميدم که ما در خانه يک سگ داریم و آن ها چهار تا.  ما در حياط مان يک فواره داريم و آنها رودخانه ای دارند که نهايت ندارد. ما در حياط مان فانوس های تزئينی داريم و آنها ستارگان را دارند.حیاط ما به ديوارهايش محدود می شود، اما باغ آنها بی انتهاست!»

با شنیدن حرف های پسر، زبان مرد بند آمده بود. پسر بچه اضافه کرد:« متشکرم پدر، تو به من نشان دادی که ما چقدر فقير هستيم.»؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نویسنده: گمنام

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم دی 1390ساعت 13:52  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

شب یلدا از دیدگاه علم نجوم:

 

در فرهنگ ایرانیان رخداد های نجومی همانند لحظه ی تحویل سال و شب یلدا، بزرگ ترین شب سال دارای اهمیت فراوانی است .
پدیده ی اول به علت گردش زمین به دور خورشید و دوم پديده به دلیل انحراف محور زمین نسبت به خط عمود بر صفحه ی مدار زمین به دور خورشید رخ می دهد.

محور زمین خطی است فرضی که از قطب های جغرافیایی عبور می کند.هر24 ساعت ، زمین یک دور حول این محور گردش می کند که به سبب آن شب و روز پدید می آید.اگر محور زمین دارای انحراف نبود و عمود بر مدار خود قرار می گرفت،در طول سال تمامی نقاط زمین دقیقا در 12 ساعت روز و در12 ساعت شب سپری می شد.همچنین هیچ فصلی رخ نمی داد .قطب ها همیشه در سرما و هرچه به سمت استوا حرکت می کردیم دما افزایش می یافت.در صورتی که برخلاف این موضوع قطب های زمین 6ماه در روز و6ماه در شب سپری می شوند.همچنین شاهد فصل های مختلف در زمین هستیم.این موضوع بیان گر انحراف محور زمین می باشد.هرگاه قطب شمال در 6ماه شب خود باشد هرچه از قطب به سمت استوا حرکت کنیم از میزان شب کاسته و به روز افزوده می شود تا جایی که در استوا شب و روز دقیقا برابر است.درواقع نور خورشید به نیم کره ی شمالی به دلیل انحراف محور به صورت مایل تابیده می شود و از دید ناظران آن منطقه ، خورشید به کمترین ارتفاع از افق می رسد.
این نقطه به انقلاب زمستانی معروف است که در سا عت 3:9دقیقه ی بامداد چهارشنبه اول دی رخ می دهد. با حرکت زمین در مدار و گردش آن به دور خود شاهد طولانی شدن شب انقلاب زمستانی در نیم کره ی شمالی هستیم.با توجه به محاسبات انجام شده توسط منجمان، یلدای 1389حدود 56 ثانیه از کل شب های سال بلند تر می باشد. از دیگر پدیده هایی که به دلیل انحراف محور زمین حاصل می شود ،برعکس بودن رخداد های نیم کره ی شمالی با نیم کره ی جنوبی است.به عبارت دیگر اگر در نیم کره ی شمالی شاهد زمستان و طولانی ترین شب سال باشیم ،در نیم کره ی جنوبی شاهد تابستان و کوتاه ترین شب سال برای ساکنین آن منطقه خواهیم بود.

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم دی 1390ساعت 13:44  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

تصاویری واقعی از یک روز بارانی در اهواز

+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام آذر 1390ساعت 17:0  توسط گروه آموزشی جغرافیا   | 

مطالب قدیمی‌تر